Fair Wear Friday 10

vrijdag 16 oktober 2015


De week van de Fairtrade leek me het ideale moment om het stof van Fair Wear Friday te blazen. Want laat ons eerlijk zijn: Fairtrade is meer dan een lat chocolade, een kop koffie of een eerlijke banaan. Ik ga je niet nog eens om de oren te slaan met filmpjes over de wantoestanden in de kledingindustrie, die heb je vast al op TV of internet gezien. Wat we met de Fair Wear Friday bloggers willen doen is tonen dat er wel degelijk alternatieven zijn.


Het is al weer een hele tijd geleden dat hier een Fair Wear Friday post verscheen, Geertrui en Kim gaven mij die "sjot onder mijn kont" die ik zo nodig had om terug in gang te schieten. Enkele weken geleden bestelde ik grijze sweaterstof bij Miekk. Plan was om voor Dochter een nieuwe sweater te stikken, want haar andere sweaters zijn ondertussen al weer aan de kleine kant. Deze keer knipte ik dus een medium, maar die bleek veel te groot, helaas. Ofwel deed ik wat fout, ofwel klopt er iets niet met die maten. Soit, uiteindelijk bleek de sweater netjes voor mij te passen. "Enter" een nieuwe sweater in mijn kleerkast.


Welkom was hij wel, want met mijn manke gezwollen knie draag ik toch alleen maar broeken op het moment. En wat draag je bij een jeansbroek in de herfst? Juist: een sweater én een sjaal. Ik kan niet zonder.


In mijn stoffenvoorraad vond ik een grote lap geruite stof, knipte daar een vierkant uit (140 cm op 140 cm)  en rafelde de randjes uit, easy! Ik heb mij laten vertellen dat dit soort geruite sjaals weer helemaal "hip" zijn. Niet dat ik dat zo belangrijk vind, voor mij volstaat dat hij warm is en helemaal mijn ding is.


De outfit-analyse:
Trui: zelfgemaakt, met die werkomstandigheden zat het dus wel goed: op mijn gemakje met een kop koffie ernaast! Patroon: Lane Raglan - Hey June, grijze sweaterstof  gekocht bij Sew Natural  - Oeko Tex 100. De Oeko-Tex 100 standaard zegt niets over de arbeidsomstandigheden waaronder de stof werd gemaakt, het label garandeert wel dat de het geteste textiel geen schadelijke stoffen bevat.


Sjaal: zelfgeknipt uit stof  die ik vond op de  rommelmarkt. 
Zwarte Jeans: Kuyichi jeans, gekocht tijdens onze laatste uitstap naar Berlijn bij Herr und Frau Nitschke (Prenzlauer Berg) - Kuyichi is een merk dat Fair trade en duurzaamheid hoog in het vandaal draagt. Meer info op hun website.
Schoenen (niet op de foto): Timberland Earthkeepers. Timberland krijgt bij de schone kleren campagne een zwart label - wat geen goed signaal is. Anderzijds zouden de Earthkeepers wel uit gerecycleerde materialen gemaakt worden.
T-shirt (ook niet op de foto): Bleed een 100 procent fair en eco label!
Sokken (ook niet op de foto): Braintree ook fair en eco.
zonnebril: Filtral  Fashion Eyewear, ik vond niets terug over de arbeidsomstandigheden, het merk zou de brillen wel op een klimaatvriendelijke manier produceren en klimaatprojecten in Togo ondersteunen.
Conclusie: Ik schreeuw nog even naar Timberland en Filtral Fashion Eyewear: "Who made my clothes?"


Ondertussen poetste ik de Fair Wear Friday - pagina op mijn blog wat op en je zal merken dat daar ook nieuwe namen verschenen zijn! Meer FWF vind je vandaag bij: geertruurzaamMadame ZsazsaNo ButterflyMa vie en vertGerhilde maaktOntroerend GoedMiss MashHuisje Tuintje Dingetje,
op instagram: Saar.
Wil je ook graag meedoen? Stuur me dan even een mailtje.
Met dank aan Jongste, die de laatste 2 foto's maakte.




11 opmerkingen: