Die wilden Siebziger

woensdag 17 april 2013



Omdat ik mijn kinderjaren heb doorgebracht in de seventies, heb ik "met momenten" een zwak voor psychedelische bloemenprints en foute kleurencombinaties - maar goed daarmee vertel ik jullie niks nieuws, wel?  Wel een nieuwtje is misschien dit: vorige week trok ik, samen met 1 van mijn dierbaarste vriendinnen naar Keulen, één van de plezantste steden van onze Oosterburen.  Daar verdiepten we ons eerst in Käthe Kollwitz en oude reclameborden om ons ons culturele geweten te sussen zodat we ons daarna zonder scrupules in "La Kölsche Vita" konden smijten.  


We lurkten koffie, gemberthee en rode wijn, babbelden urenlang, verdwaalden in het hippe "Belgische Viertel", snuisterden in boekenwinkeltjes maar we haalden vooral ons hart op in enkele van de vele tweedehandswinkels die Keulen rijk is. Wollen broekpakken met flapperende olifantenpijpen, maillots, bommabadjassen, rokken én kleedjes met prints uit de jaren stillekes... we werden er helemaal zot van.  Met stapels kleren doken we de pashokjes in, maakten hilarische fotoshoots en deden bijna in ons broekpak van't lachen. Uiteraard stapten we daar niet met lege handen naar buiten en enkele dagen later rolde dit aangepaste rokje van onder mijn naaimachine.

En wat hebben we hierbij weeral geleerd?
- dat de doorsnee-seventies-chick een fameuze wespentaille had en astronomisch lange benen;
- dat dat bij mij jammer genoeg niet het geval is;
- dat kleren recycleren toch serieus wat plantrekkerij vergt;
- dat het onbegonnen werk is om alle verhoudingen en prints te laten kloppen én tegelijkertijd zo weinig mogelijk stof te verliezen, 't is 't één of 't ander...


maar vooral dat ik van Keulen nooit genoeg kan krijgen!



Yo - neue Maastrichter Straße.

18 opmerkingen:

  1. Ik ging ooit naar Keulen gaan, maar het is er dan uiteindelijk niet van gekomen. Maar ha, "de vele tweedehandswinkels die Keulen rijk is", dat klinkt wel interessant! Misschien geraak ik toch ooit nog in Duitsland :-)
    En nog eens: echt een mooi rokje! Veel schoner ook dan de originele versie, als je 't mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh, die rok, dat motiefje... niet te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof rokje!
    Wat jammer dat we toen niet wisten dat al die stofjes dertig tot veertig jaar later zo gegeerd zouden zijn. Dan had ik nog meer bijgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik moet ook echt weer eens die kant op. Leuk!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ge hebt er een mooie(re) rok van gemaakt. Ik wist niet dat ze in keulen zoveel tweedehandswinkels hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's mij ook al opgevallen, dat je ons moeders precies allemaal letterlijk door een ringske kon halen vroeger... Keulen lijkt me super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we hadden er toch beter naar moeten luisteren, naar die moeders van ons...

      Verwijderen
  7. nothing beats a good psychedelisch motiefke in foute kleurencominaties :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deed laatst hetzelfde met zo'n wespetaillerok ;-) Deze vind ik ook de max !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb nog wat over van die stof, ik ben nogal zuinig geweest, daar maak ik ooit nog eens iets anders van.

      Verwijderen
  9. Wat een leuk rokje heb je gemaakt van de "oude" rok.

    De print is super!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. *diepezucht* Ik heb dat ook al gemerkt. Dat van die taille valt nog mee, maar mijn heup- en billenomtrek zou ongezien zijn in die tijd!
    Al een geluk dat ge er nog een tof exemplaar van hebt kunnen maken, het staat je super!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk! uw Pinterestbord maakte mij al nieuwsgierig, maar na deze post wil ik zeker eens terug (gezien mijn enige bezoek dateert van in de middelbare schooltijd en bijgevolg niet erg veel tweedehandswinkel- of koffietijd bevatte). Bij voorbaat bedankt voor de tips :)

    BeantwoordenVerwijderen